četvrtak, 4. listopada 2012.

Najbrži električni auto na svijetu dolazi iz Hrvatske


Ekskluzivno za Greenergo i osječki list "Poduzetnik" predstavljamo mladog hrvatskog inovatora i poduzetnika - Mate Rimca, tvorca najsnažnijeg električnog automobila na svijetu. Autor članka: Svemir Vranko

   autor članka S. Vranko i Concept One - Rimac automobili


"Citius, altius, fortius!" - "Brže, više, jače!" je motto olimpijskih igara, ali taj moto bi se s lakoćom mogao primijeniti i na ovaj trenutak u povijesti automobilizma, trenutak u kojem velikim koracima nastupaju električna i hibridna vozila. 

Velike svjetske automobilske kompanije poput Renaulta, Citroena, Nissana, Volkswagena, Chevroleta, Toyote i Honde počele su veliku utrku tko će osvojiti veliko potencijalno tržište električnih automobila. Potreba za promjenom koja je došla od ekološki osviještenih pojedinaca koji su predvidjeli rast cijena nafte i odlučili izborom vozila utjecati na poboljšanje globalne klime i kakvoće zraka u gradovima, te recesija, u kojoj su neke kompanije poput GM-a bankrotirale, navela je auto proizvođače da uistinu počnu proizvoditi ekološka vozila.

Ali, vratimo se kratko na početaki devdesetih/ 90-tih kada je svojim kalifornijskim kupcima General Motors predstavio električni automobil EV1. Brz, tih, suvremenog izgleda, punjen strujom iz kućne utičnice, taj 100% električni auto odmah je osvojio srca svojih korisnika. Za manje od 10 godina GM je odlučio povući leasing EV1 i na silu je odvezao sva EV1 vozila do njihovog krajnjeg odredišta u pustinjskom skladištu gdje su bačeni pod prešu. Njihov primjer slijedili su i drugi proizvođači. 












EV1 General Motorsa


A onda je 2003. stigao odgovor električnih vozila. Mala kalifornijska tvrtka Tesla Motors predvođena poduzetnikom Elon Muskom predstavila je Teslu Roadstera, električni sportski automobil koji je odmah postao gobalno poželjna električna igračka i koji je svojim performansama u potpunosti stao rame uz rame Porscheu, Ferariju i sličnim benzinskim jurilicama, a u praksi se pokazalo da je u startu puno brži. Bila je to prava pljuska naftoj industriji i velikim automobilskim kućama koji su vođeni mottom "bussunes as usual" ugasili savjest, smjelost i kreativnost. Nakon početnog šoka, počela je nova utrka među velikim igračima automobilske industrije, ona tko će napraviti bolji električni automobil.
















Tesla Roadster


I tu nastupa jedan hrvatski inovator – Mate Rimac. Nakon jedne utrke benzinski motor njegovog BMW-a je eksplodirao i razmišljajući što učiniti s tim autom, Mate ga je odlučio pretvoriti u električnu jurilicu što mu je oduvijek bio san. Nakon više prerada i testiranja na "bojnom polju" u usporednim utrkama s benzinskim automobilima, u mašti mladog hrvatskog inovatora i zaljubljenika u brze automobile počela se stvarati jedan nova vizija koju ništa nije moglo zaustaviti – napraviti najbrži električni automobil na svijetu i to ovdje u Hrvatskoj od vlastitih komponenti! 

  Mate Rimac i Concept One


Vođen potrebom koju je nalagao elektro pogon, a to su bolji prijenos snage s motora na kotače, snaga i trajnost baterija,  odnos težine i snage elektromotora, Mate je iz mjeseca u mjesec bio sve bliže i bliže vrhu. Na kraju više nije bilo benzinskih automobila koje je trebalo prestići jer su svi ostajali iza njega. 



   BMW elektro - prvi iz serije električnih sportskih Rimac automobila


BMW-ova šasija s komponentama razvijenim u Rimac automobili manufakturama u Samoboru i Svetoj Nedjelji poslužila je kao testni poligon za nove baterije i pogonski sustav, te za sustav nadzora baterija i to je također postao prvi automobil iste tvrtke. Neslužbeno, taj isti automobil je postavio brzinski rekord za električna vozila iznad 1 tonu, a u usporednoj utrci Tesle Roadstera i BMW-a Rimac Automobila kod Muzeja za suvremenu umjetnost u Zagrebu pretprošle godine, Tesla Roadster u vlasništvu njemačke električne kompanije RWE nije imao nikakve šanse.




BMW Mate Rimca vs Tesla Roadster - video 


A onda se ljestvica povisila. U mašti, dok je iza sebe ostavljao najbrže benzinske automoile, počeo se stvarati Concept One, najbrži električni autoimobil dostojan i Frankfurtskog salona i arapskih šeika! Od modela u kompjuteru do stvaranja prvog prototipa proteklo je oko godinu dana napornog rada i puno neprospavanih noći i naravno teškoće s financiranjem koje su cijelo vrijeme pratile projekt. Jer nije lako pretočiti bilo koji san u stvarnost, ali ovakav san još teže. Nošen silnim entuzijazmom, uz svesrdnu (i skoro jedinu) podršku obitelji, Mate je Concept One predstavio na Frankfurtskom salonu automobila u rujnu 2011.

Ljestvica koju je Mate postavio jako visoko podigla je obrve mnogih auto proizvođača, posebno onih iz klase sportskih vozila. Elektronski limitiran na 305 km/h i s dometom preko 500 km, Concept One se uvrstio bok uz bok slavnom Ferrariju, Lamborginiju i Bugattiju. Također, odmah potom stigle su prve narudžbe za ovaj sportski automobil iz dalekih zemalja. Zainteresirani investitori u projekt dolaze iz zemalja EU i šire, a Mate i njegov tim stručnjaka u tvrtci Rimac Automobili vrijedno rade na izgradnji novih prototipa i Concept One automobila koji će se proizvesti u seriji od samo 88 komada.

   Concept One - unutrašnjost


Postavili smo Mati Rimcu nekoliko pitanja:

Greenergo: Najbrži električni auto na svijetu Concept One ugledao je svjetlo dana u Hrvatskoj, zamišljen od Vaše strane i ostvaren uz pomoć domaćih stručnjaka uz više zanimljivih inovacija. Odkuda je došla fascinacija električnim vozilima?

Rimac: Od malena volim automobile,posebno sam ljubitelj supersportskih automobila. Želja mi je bila napraviti najbolji automobil na svijetu, a smatram kako je elektropogon pravi za to. Concept_One smo krenuli razvijati oko pogona. Prvo sam definirao da želim 4 motora, svaki pokreće jedan kotač jer na taj način dobivate nevjerojatne mogućnosti upravljanja automobilom.  Mislim da električni automobil spaja upravo moje dvije velike ljubavi elektroniku i automobile. 

Greenergo: Kakav Vam je dugoročni plan s Concept One električnim superautomobilom?

Rimac: Plan je u naredne dvije godine razviti u potpunosti proizvodni automobil, također trebamo napraviti homologaciju, crash testove i ostala testiranja. Nakon toga automobil će biti spreman za prodaju. Plan je godišnje proizvoditi 10 do 15 automobila, a serija Concept_One će biti limitirana na 88 komada. Nakon par godina proizvodnje Concept_One-a planiramo ići u proizvodnju nešto jeftinijeg modela. Plan je da svake 3 godine izbacimo novi model. 

Greenergo: Da li možemo očekivati da će se Concept One pojaviti i na trkaćim stazama i na utrkama poput 24 sata La Manche-a?

Rimac: Zasigurno je i sudjelovanje na utrkama jedan od planova za budućnost, samo naravno s time ćemo krenuti kad automobil bude potpuno spreman. 

Greenergo: Kao vrlo mladi poduzetnik u svojim ranim dvadesetima i u vrijeme najdublje recesije u zemlji i svijetu postigli ste svjetski uspjeh! U čemu je tajna?

Rimac: Nema neke skrivene formule za uspjeh. Ja sam želio proizvoditi automobile cijeli život. Nekako sam se vođen instinktom i željom da napravim najbolji automobil na svijetu upustio u to. Usporedio bi to sa skokom padobranom, kad jednom skočiš iz aviona više nema nazad, samo treba gledati kako se što bolje spustiti do zemlje. Tako ja sad uporno i marljivo radim kako bi što prije završio proizvodni automobil i krenuo u prodaju. 



  Concept One u akciji

Greenergo: Kako vidite budućnost elektro automobila i da li možemo očekivati da će oni ući u širu upotrebu?

Rimac: Jednog dana električni automobili su definitivno naša budućnost. Samo je pitanje vremena. Trenutno su još uvijek najveća prepreka da bi električni automobil postao masovan cijena baterije ali i infrastruktura. No vjerujem kako će se sve to s vremenom promijeniti.

Greenergo: Oko sebe ste okupili hrvatske inženjere i dizajnere. Je li to bilo teško i jesu li imali motiva?

Rimac: Teško je u hrvatskoj naći ljude s iskustvom jer mi nemamo autoindustrije, ali našao sam uistinu motiviran tim. Svi su spremni učiti i raditi te dati sto posto sebe kako bi projekt napredovao. Mislim da im dodatnog motiva uz to da rade na tako posebnom projektu supersportskog električnog automobila nisam trebao davati. 

Greenergo: Je li vas netko još podržao, ali stvarno, na djelu - ne na riječima. Bilo je mnogo obećanja?

Rimac: Potporu osim od obitelji od nikoga nisam dobio niti ju očekujem. Svi čestitaju na super uspjehu ali na tome sve i ostane. Bilo bi super kada bi nam država samo u nekim stvarima malo olakšala, da nemamo tolikih problema s birokracijom. Npr. trenutno bi trebali zaposliti neke stručnjake iz automobilske industrije ali zbog kvota i zakona o zapošljavanju stranaca kod nas to baš i nije moguće.  Iako bi tih par stranih stručnjaka podučilo još mnogo ljudi iz Hrvatske koje bi također zaposlili. 

Greenergo: Zašto ste željeli proboj u autosportaše? Mi smo ipak mala zemlja, možemo li mi uopće biti ravnopravni sličnima u svijetu?

Rimac: Upravo po takvim malim specifičnim projektima i možemo konkurirati na svjetskom tržištu. U proizvodnji luksuznih supersportskih automobila možemo biti al pari drugim proizvođačima poput Paganija, Koenigsegga, Bugattya koje smatramo konkurencijom, pošto kod električnih vozila nemamo konkurenciju jer radimo nešto potpuno drugačije. Bilo bi teško da smo se odlučili konkurirati velikim proizvođačima u masovnoj proizvodnji jer bi za to trebali imati ogromna ulaganja. I smatram kako nikako ne bi trebali imati kompleks male zemlje, istina je da u Hrvatskoj nemamo prateću automobilsku industriju te bi zbog toga možda bilo lakše takav automobil proizvoditi u Njemačkoj ili Italiji, ali da li je to razlog da ne možemo napraviti najbolji hyper car na svijetu? Svakako mislim da to nije razlog. Mi imamo dobre ideje, ali nije ostalo samo na idejama, krenuli smo u realizaciju. Patentirali smo ideje, a što je najvažnije, proizvodimo i komercijaliziramo svoje ideje. 

Greenergo: Uvijek postoji pitanje, zašto naši inovatori pokupe nagrade, a onda nema realizacije?

Rimac: Najlakše je imati ideju, onaj teži dio je komercijalizirati ideju. Sama inovacija je tek 0,1%, ono što slijedi nakon toga je pravi posao. Svatko može imati ideju da napravi najsnažniji električni automobil na svijetu, ali primiti se tog posla, krenuti  raditi, imati radno vrijeme od 7 do 24, a neki puta i puno neprospavanih noći. Vjerujte mi nije baš jednostavno. 



  Mate Rimac i njegov Concept One


Concept One detalji:

Marka: Rimac Automobili
Snaga: četiri elektromotora od 250 KW/1088 KS
Obrtni momenat: 3800Nm
Baterije: LiFePo4 / 92 KwH
Težina: 1650 kg
Max. Brzina: 305 km/h (elektronski limitiran)
Cijena: oko 700.000 €



   Elektronsko otvaranje vrata - Concept One




                                     Concept One - EVO magazin - video






1 komentar:

  1. Auto izgleda fantastično, već sam gledala čitala o njemu, želim im sve najbolje u daljnjem poslovanju i proizvodnji. elektro bicikl

    OdgovoriIzbriši